WOJCIECH KILAR/  MAGNIFICAT/VICTORIA

I. Kłosińska, T. Krzysica, P. Nowacki/ Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej
WOJCIECH KILAR/ MAGNIFICAT/VICTORIA

Klasyczna
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Gdy wymienia się nazwiska najwybitniejszych żyjących polskich kompozytorów oprócz Pendereckiego i Góreckiego znajduje się tam Wojciech Kilar. Trudno bowiem wyobrazić sobie polską muzykę współczesną i jej dalszy rozwój bez "Krzesanego", tak jak nie sposób wyobrazić sobie naszej kultury wysokiej bez "Pasji św. Łukasza" czy "Symfonii Pieśni Żałosnych".

Gdy wymienia się nazwiska najwybitniejszych żyjących polskich kompozytorów oprócz Pendereckiego i Góreckiego znajduje się tam Wojciech Kilar. Trudno bowiem wyobrazić sobie polską muzykę współczesną i jej dalszy rozwój bez "Krzesanego", tak jak nie sposób wyobrazić sobie naszej kultury wysokiej bez "Pasji św. Łukasza" czy "Symfoni i Pieśni Żałosnych".

Urodzony we Lwowie w 1932 r. osiadł po wojnie i mieszka do dzisiaj w Katowicach. Kompozycję studiował u Woytowicza oraz w Paryżu u Nadii Boulanger. Początkowo zafascynowany twórczością Strawińskiego i Bartoka szuka własnego stylu w sonorystycznym konstruktywizmie (m.in. słynny "Riff 62"), aby poprzez czerpanie natchnienia z folkloru podhalańskie go ("Krzesany", "Kościelec 1909", "Orawa" i "Siwa mgła") odnaleźć swoje prawdziwe powołanie w tworzeniu muzyki stricte religij nej. Kilar upraszcza swój język muzyczny na rzecz uporczywej repetycji akordów, rozległych płaszczyzn dźwiękowych, narastania dynamiki.

"Victoria", utwór na chór mieszany i orkiestrę powstał dla uczczenia drugiej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski, zaś "Magnificat" na głosy solowe, chór i orkiestrę, to drugie po "Missa pro pace" dzieło liturgiczne. "Magnificat" znalazł się po raz pierwszy na płycie.


Barbara Tenderenda

DUX 2007

Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo