Skrifum

JON BALKE
Skrifum

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Balke jest postacią szczególną na norweskiej scenie jazzowej. Jeszcze w latach 80. wraz z Arildem Andersenem i Nilsem Peterem Molvaerem współtworzył wyśmienitą grupę Masqualero. Potem prowadził kilka big-bandów o progresywnym profilu, tworzył nowe formy wyrazu z muzykami reprezentującymi orientalne folklory oraz wypowiadał się w niekonwencjonalnych jazz-rockowych projektach.

Prawie dekadę temu Jon Balke zaproponował oryginalną formę prezentacji fortepianu akustycznego solo, a niniejszy album będzie już trzecim tytułem utrzymanym w takiej właśnie konwencji.

Z klawiatury fortepianu akustycznego pianista wydobywa poszczególne nuty i akordy, a urządzenie elektroniczne Spektrafon kreuje równolegle tło w formie jakby rozmytego echa. Tym sposobem tkanka dźwiękowa zyskuje jakby nowy wymiar przestrzenny.

Poszczególne utwory stanowią zwięzłe formy zawieszone pomiędzy kompozycją, aranżacją a improwizacją. Trudno powiedzieć, czy takie podejście sprawdza się w warunkach koncertowych, natomiast w zaciszu domowym dla fanów minimalizmu czy ambientu może być rodzajem unikalnej celebracji.

Odsłuch płyty "Skrifum" wytwarza abstrakcyjny klimat, który działa jak kojące medium. Wprawdzie dwukrotnie pojawiają się fragmenty o bardziej wyrazistej formie, ale unikalna aura całej kreacji zostaje utrzymana.

ECM/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo