Ashes to Gold

AVISHAI COHEN
Ashes to Gold

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Album izraelskiego trębacza Avishaia Cohena został nagrany przez jego kwartet w wiejskim studiu Studios La Buissonne w Pernes-les- -Fontaines k. Awinionu. Tytuł albumu pochodzi od japońskiej techniki naprawiania ceramiki kintsugi, a więc zamiany popiołu w złoto, choć Avishai Cohen, zdeklarowany zwolennik pokoju, odnosi tytuł do sytuacji na Bliskim Wschodzie po wybuchu kolejnej wojny z Palestyńczykami.

Jesienią 2023 r. zaplanował czas w Tel Aviwie na pracę nad nowym albumem. Niestety, spadające rakiety i stan wojenny nie pozwalały mu się skupić. Planował nawet odwołać następną trasę koncertową, jednak pianista Yonathan Avishai uświadomił mu, że trzeba jechać i grać.

Trębacz napisał suitę "Ashes to Gold" w ciągu tygodnia do wyjazdu w trasę. Ostatnie melodie i aranżacje pisał już w Europie. Po jej zakończeniu nagrali w Prowansji wspaniały album.

Niesamowite otwarcie liryczną solówką fletu i duetem z fortepianem należy do najlepszych w ostatnich latach światowego jazzu. Avishai Cohen ma talent do pisania rozbudowanych, wielowątkowych kompozycji, umie porządkować je logiczną dramaturgią aranżacji.

Słucha się tej płyty jak fascynującej historii opowiadającej o współczesnym świecie. W nastrojowych motywach słychać nadzieję, że nastanie pokój. To jeden z najlepszych w tym roku jazzowych albumów.


ECM/Universal

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo