Ornitology

CHARLIE PARKER
Ornitology

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Jeden z jazzowych geniuszy, uznawany za ojca jazzu nowoczesnego, nagrał mnóstwo płyt w rozmaitych składach. Niniejszy zbiór z podtytułem "The Best of Bird" (Bird był artystycznym przydomkiem mistrza) jest wznowieniem albumu sprzed siedmiu dekad.

Zbierał on charakterystyczne nagrania pod wodzą Charlie Parkera, dokonane w latach 1945–1953 w rozmaitych składach. Nawet bez specjalnego wprowadzenia w temat tych, którzy nie poznali wcześniej maniery wykonawczej tego ekspresyjnego saksofonisty altowego, uderza oszałamiająca technika gry i spontaniczność w budowaniu fraz improwizacji.

Pełne wulkanicznej energii sola następują po niezbyt melodyjnych, za to niezwykle krótkich kompozycjach, jak np. otwierający zbiór temat „Ko-Ko”. Tym sposobem na kanwie obłędnych rytmów przełamano dotychczas obowiązujące zasady trzymania się tonacji czy respektowania kreski taktowej.

Nie tylko Charlie Paker zwracał uwagę swą niekonwencjonalną grą i ostrym brzmieniem saksofonu, ale również sekundujący mu najczęściej trębacz Dizzy Gilespie. W ten sposób powiększał się krąg muzyków pragnących grać z Parkerem, a co najmniej podążać jego śladami. Tą nową konwencję gry nazwano be-bopem, a do czasu rozwinięcia skrzydeł przez Johna Coltrane’a, Parker był otaczany kultem najpierwszego saksofonisty jazzowego.


Craft Recordings

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo