Nina’s Back

NINA SIMONE
Nina’s Back

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Wznowiono płytę, która aktualnie ukazała się w nowej, kwiecistej okładce. W 1985 r. artystka powróciła do nagrywania po okresie rozczarowań działaniem "przemysłu" muzycznego; niemniej na dawnej wersji okładki pokazała wymownie plecy.

Nina Simone była nietuzinkową wokalistką i pianistką, na temat jej działań są zdania mocno podzielone. Jedni traktowali ją jako geniusza wokalnej ekspresji, gorąco manifestującą swe przekonania, innych drażniła chropowatość jej głosu i nie zawsze najczystsza intonacja. Potrafiła śpiewać z nieprzeciętnym zaangażowaniem, choć nie czyniła tak zawsze.

Niniejszy album zawiera piosenki utrzymane w rozrywkowym charakterze, ze znikomą dawką jazzowego swingu. Mimo że Nina Simone jest współautorką aranżacji, akompaniamenty brzmią niczym muzyka popularna tamtego okresu, a jej fortepian jest bardzo słabo słyszalny.

W poszczególnych utworach na "Nina’s Back" pojawiają się: podkłady dyskotekowe ("It’s Cold out Here"), aura afro-beatowa ("I Sing Just to Know That I’m Alive"), rockowy patos, któremu wtóruje klawesyn ("Fodder on Her Wings"), bezpretensjonalny funk ("You Must Have Another Lover") czy dosładzana kołysanka ("For a While"). Wydaje się, że najbardziej ambitną interpretację przedstawiła Simone w balladowej kompozycji "Saratoga".


Verve/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo