Owl Song

AMBROSE AKINMUSIRE
Owl Song

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Amerykański trębacz Akinmusire był dotychczas kojarzony z odważnym poszerzaniem palety środków wyrazu, eksperymentowaniem zarówno w brzmieniu instrumentu, jak i w formie muzycznej narracji.

Amerykański trębacz Akinmusire był dotychczas kojarzony z odważnym poszerzaniem palety środków wyrazu, eksperymentowaniem zarówno w brzmieniu instrumentu, jak i w formie muzycznej narracji. Na niniejszym albumie odkrywamy nową stronę artystycznej wyobraźni tego nietuzinkowego muzyka.

W ośmiu kompozycjach trębacz prowadzi pełen uduchowienia dialog z mistrzem poetyckiej gitary – Billem Frisellem. Trio uzupełnia usytułowany na dalszym planie perkusista Herlin Riley, który delikatnymi i niezbyt gęsto ułożonymi akcentami czyneli i bębenków uzupełnia finezyjnie malowaną panoramę muzyczną.

Chcąc odczytać znaczenie tytułu płyty - "Owl Song" - możemy sobie wyobrazić obserwowanie świata przez przycupniętą na gałęzi sowę, uznawaną za niedościgłego obserwatora oraz symbol mądrości. W tej całej sowiej opowieści brakuje tylko momentu nagłego polowania, ale widać autorowi chodziło tylko o pewne przewartościowania i obserwacje naszego świata w tempie pełnym kontemplacji.

Mimo bogactwa brzmień trąbki i gitary, styl ich narracji pozostaje wyraźnie minimalistyczny. Podziwiamy pierwszorzędną komunikację między Akinmusire a Frisellem, lecz gdy przypomnimy sobie wcześniejsze superprojekty Frisella z trębaczami (Ron Miles, Kenny Wheeler, Cuong Vu), to niniejszy duet stanowi koleiną odsłonę takiej magii.


Nonesush/Warner

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo