Nite Bjuti

NITE BJUTI
Nite Bjuti

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Choć to amerykańskie trio żeńskie powstało już pięć lat temu, to ten album (nieopatrzony tytułem) jest ich fonograficznym debiutem. Nietuzinkową grupę tworzy obdarzona mocnym i bardzo czystym głosem Candice Hoyes, perkusistka i preparatorka efektów Val Jeanty oraz kontrabasistka Mimi Jones.

Wszystkie panie wzbogacają brzmienia poszczególnych utworów wtrętami elektronicznymi i akustycznymi. Ich propozycje łączą w sobie tradycje afrykańskie i karaibskie, przekazywane w absolutnie współczesnym entourage’u. Warstwy słowne piosenek dotyczą rozmaitych aspektów otaczającej rzeczywistości, widzianej oczyma kobiet.

Mimo że każdy z jedenastu utworów na płycie ma wątek melodyczny, to niepostrzeżenie staje się on bazą dla daleko posuniętej improwizacji, bogatej w ekwilibrystyki wokalne. Podobno płyta "Nite Bjuti" powstała w czasie sesji improwizowanej, którą poprzedziły długie dyskusje o kształcie każdego utworu. Potem wszystko odbywało się ponoć spontanicznie.

Po sesji intuicja Jeanty zaprocentowała w stworzeniu wyrazistego mixingu. Najbardziej jazzowym duchem tria jest Jones, której dojrzale brzmiący kontrabas nadaje całości nośną bazę rytmiczną. Nie zawsze są to jednak regularne rytmy, a tylko układ akcentów będących istotnym punktem odniesienia.


Whirlwind

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo