Bossa 65

ANTONIO ADOLFO
Bossa 65

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Mimo że Adolfo zyskał kilka nominacji do nagród Grammy, to ten brazylijski pianista, lider i kompozytor jest w Polsce postacią mało znaną, a ma na koncie wiele płyt. 

Sześć dekad temu, na fali ekspansji stylu bossa-nova, docierała do Europy najczęściej twórczość Antonio Carlosa Jobima czy Sergio Mendeza. Mentorami młodziutkiego Adolfo byli zaś mniej u nas znani pionierzy – Carlos Lyra i Roberto Menescala – którym zresztą jest dedykowany niniejszy album.

Antonio Adolfo w tym projekcie stara się odtworzyć atmosferę brazylijskiego muzykowania lat 60. ubiegłego wieku. Zebrana przez niego starannie formacja (fortepian, 2 saksofony trąbka, puzon, gitara, kontrabas, perkusja i perkusjonalia) ma bardzo dobrze wyważone brzmienie big-bandu amerykańskiego. Napisane przez Adolfo aranżacje wprawiają w prawdziwy relaks, nigdy nie są wyostrzone czy przesłodzone.

Partie solowe, głównie autorstwa lidera, są grane z wyczuciem stylu, w którym niezbywalnym atrybutem pozostaje charakterystyczne kołysanie w rytmie bossa-novy. W rasowym repertuarze brakuje szlagierów tamtych lat, co jednak trudno uznać za niedoskonałość. Antonio Adolfo i jego świetnie zgrana formacja, złożona z brazylijskich muzyków, przenosi nas skutecznie w melancholijny klimat tamtych lat.


AAM Music

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo