Ghosts

MICHAEL WOLLNY
Ghosts

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Michael Wollny należy do najściślejszej czołówki niemieckich pianistów jazzowych. Gra z rozmachem, wykorzystując całą rozciągłość klawiatury, a nierzadko ucieka się do preparowania strun fortepianu.

Jego pomysły melodyczne i improwizatorskie są pełne romantycznej fantazji, co w pewnym sensie czyni go kontynuatorem estetyki uformowanej przez Joachima Kuhna a także Esbjorna Svenssona.

Sprawdzonymi kompanami Wollny’ego są w tym projekcie: kontrabasista Tim Lefebvre oraz perkusista Eric Schaefer. Trio tworzy perfekcyjnie zgrany kolektyw, choć ewidentnie dominującą rolę w zespole odgrywa fortepian. Najnowszy album Michaela Wollny’ego składa się z dziesięciu utworów, z których autor napisał tylko dwa.

Reszta repertuaru to interpretacje kompozycji tak różnych twórców, jak: George Gerschwin, Paul Giovanni, Nick Cave, David Sylvian (z tytułowym utworem "Ghosts"), Franz Schubert, Duke Ellington czy Timber Timbre.

Michael Wollny nadaje nawet tym znanym tematom całkiem swobodne interpretacje, co – jak sam ujmuje – prezentuje je "tak jak dane melodie zapamiętał". W tak sprytnym potraktowaniu oryginałów cały materiał zyskał jakby nowe życie.

Trzeba dodać, że formy prezentacji są dość dalekie od free jazzowej swobody, a bliżej im do stylistyki współczesnej kameralistyki, osadzonej na dynamicznej jazzowej pulsacji.


ACT/GiGi Distribution

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo