Detour

BONEY JAMES
Detour

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Choć jego niesłabnąca popularność koncertowa w Stanach liczy już ponad dwie dekady, to muzyk ten nie jest znany polskiej publiczności z występów na żywo. James gra płynnie na saksofonach tenorowym, altowym i sopranowym oraz komponuje utwory, z których niektóre stały się przebojami soul-jazzu. W 2013 r. otrzymał Grammy za najlepszy popowy album instrumentalny.

Słuchając jego płyt, nietrudno nie mieć skojarzeń z twórczością jakże popularnego saksofonisty Kenny`go G. Ton saksofonów Jamesa jest wprawdzie bardziej aksamitny, lecz pełne sentymentu prowadzenie linii tematów i partii improwizowanych pozostaje na podobnym poziomie emocjonalnym. Brak w tym wszystkim szczypty zadziorności czy pikanterii, by muzyka na płycie nie stanowiła tylko tła dla towarzyskich spotkań.

Cenny wkład w repertuar płyty wniósł bogaty głos Lalah Hathaway w utworze "Coastin’" i szkoda, że zaśpiewała tylko raz. Instrumentacja dziesięciu utworów na płycie jest dość podobna.

Pewien wyłom w przyjętej stylistyce stanowią kompozycje "Intention" i "Bring It Back", w których intensywniejsza instrumentacja i hip-hopowy rytm emanują mocniejszym przekazem. Oprócz popisów solowych lidera, wypełniających większość materiału, do głosu dochodzą z rzadka trębacz, gitarzysta, a nawet harfista.


Concord/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo