Komeda Unknown 1967

PIOTR SCHMIDT INTERNATIONAL SEXTET
Komeda Unknown 1967

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

W 1967 r. w niemieckim kurorcie Baden-Baden Krzysztof Komeda stworzył projekt z cyklu Jazz i Poezja "Meine Süsse Europäische Heimat" (Moja słodka europejska ojczyzna). Było to ostatnie dzieło Komedy napisane i nagrane w Europie.

Sam Krzysztof Komeda uważał je za najważniejsze w swojej karierze i próbował namówić producenta sesji, krytyka Joachima-Ernsta Berendta, do wymiany niektórych utworów powstałych w czasie sesji.

Berendt odmówił, uważając swój wybór wierszy za trafny, a kompozycje Komedy napisane do nich za najlepsze. Wydawało się, że nieopublikowane utwory zaginęły, a jednak rękopisy odnalazły się w Bibliotece Narodowej.

Zainteresował się nimi trębacz Piotr Schmidt i nagrał ze swoim międzynarodowym sekstetem w składzie: Kęstutis Valginis – saksofony, David Dorużka – gitara, Paweł Tomaszewski – fortepian, Michał Barański lub Harish Raghavan – kontrabas, Sebastian Kuchczyński lub Jonathan Barber – perkusja.

Album "Komeda Unknown 1967" otwiera utwór "Jonah" do wiersza Zbigniewa Herberta "Jonasz" z długim, nastrojowym wstępem pianisty. "Miserere" do wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego przypomina nastrojem ballady Tomasza Stańki.

Kompozycja "Ich dwoje" do wiersza Bolesława Leśmiana "Dwoje ludzieńków" zachwyca melodyjnymi solówkami kontrabasu i trąbki. Wspaniały hołd dla kompozytora w 90. rocznicę urodzin.


SJ Records

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo