‘S Wonderful

PER MØLLEHØJ
‘S Wonderful

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Popularny duński gitarzysta Møllehøj jest pierwszym współfirmującym niniejszy album. Niekonwencjonalne trio uzupełniają amerykański kornecista Kirk Knuffke, który czasem popisuje się też wokalnie, oraz szwedzki kontrabasista Thommy Andersson.

Można by powiedzieć, że w tej formacji zderza się tradycja z nowoczesnością, bo pięknie swingujący Mollehoj i sekundujący mu Andersson reprezentują nurt zachowawczy, a Knuffke to niespokojny duch, lecz w efekcie spotkanie trójki przynosi całkiem kameralny i wyważony efekt.

Ten kompromis artystyczny wymusił poniekąd wybrany przez muzyków repertuar, bo oprócz kilku kompozycji własnych, cztery utwory stanowią interpretacje przebojowych tematów W.C. Handy’ego, D. Ellingtona czy G. Gershwina. "Beale Street Blues" oraz "St. Louis Blues" przyozdobił rasowo swingującym śpiewem Knuffke, a potem dodał adekwatne sola na kornecie, tonem jasnym, czystym i ciepłym.

Więcej prób łamania konwencji przynoszą wykonania utworów napisanych przez Knuffkego. W "Elisabeth Town" o bluesowym zaśpiewie zaraz po zagraniu tematu próbuje on z wyczuciem dokonywać pewnych akrobacji w formie narracji i brzmienia kornetu. Zwraca uwagę bardzo naturalne brzmienie trąbki, bowiem płytę nagrywano w studio bez słuchawek i separacji muzyków.


Shunt/Multikulti

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo