Quartet +


Quartet +

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

To siódmy album w dorobku amerykańskiej pianistki o chińskim rodowodzie, która już w Kaliszu (2015 r.) zademonstrowała swobodę gry i stylowość. Helen Sung – jako profesor szkoły Berklee – ma do perfekcji opanowane wypowiadanie się w głównym nurcie jazzu, a jej dotychczasowe albumy, nagrane ze śmietanką muzyków amerykańskich, były zwykle utrzymane w tym stylu.

Jednakże ten projekt jest czymś specjalnym, gdyż Helen Sung jakby odwoływała się do czasów, gdy studiowała muzykę klasyczną. Oprócz przedstawienia kilku utworów autorskich, zręcznie zaaranżowała siedem kompozycji wybitnych pianistek. Rozszerzyła instrumentację ściśle jazzowego kwartetu własnego (saksofon/flet, fortepian, kontrabas, perkusja) i zręcznie wykorzystała potencjał smyczkowego Harlem Quartetu.

Napisane aranżacje cechuje imponująca doza koherentności pomiędzy partiami granymi przez oba kwartety, co w jazzie zdarza się rzadko. Zwykle smyczki dosładzają, gdy tu odgrywają równorzędną rolę, przejawiająca się wytrawnym brzmieniem.

Każdy z ułożonych z pieczołowitością utworów na płycie "Quartet +" odznacza się autonomicznym charakterem. Wcześniej powstałe kompozycje brzmią może bardziej przewidywalnie, natomiast temat Carli Bley "Wrong Key Donkey" pozwolił zarówno Johnowi Ellisowi (saksofon), jak i Limarowi Gavilanowi (skrzypce) fantastycznie odfrunąć.


Sunnyside

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo