Once Upon A Time (Live in Avignon)

EBERHARD WEBER
Once Upon A Time (Live in Avignon)

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Niemiecki basista Eberhard Weber należał do moich ulubionych jazzmanów wytwórni ECM Records już w połowie lat 70. Był też jej czołowym artystą obok Jana Garbarka, Pata Metheny’ego i Ralpha Townera. Album "Solstice" Townera z Garbarkiem i Weberem był pierwszą "zachodnią" płytą, jaka pojawiła się w mojej winylowej kolekcji.

Niemiecki basista Eberhard Weber należał do moich ulubionych jazzmanów wytwórni ECM Records już w połowie lat 70. Był też jej czołowym artystą obok Jana Garbarka, Pata Metheny’ego i Ralpha Townera.

Album "Solstice" Townera z Garbarkiem i Weberem był pierwszą "zachodnią" płytą, jaka pojawiła się w mojej winylowej kolekcji. Potem katowałem na okrągło "Yellow Fields" kwartetu Webera, wreszcie zdobyłem jego debiutancki album "The Colours of Chloë".

Jego gra na kontrabasie elektrycznym wyróżniała się liryką, bogatą barwą i śpiewną, przeciągłą frazą. Miał talent do pisania wpadających w ucho tematów, jak i rozbudowanych suit.

Niestety, w 2007 r. Eberhard Weber doznał udaru mózgu i prawdopodobnie już nigdy nie będzie grał. Dlatego szef ECM-u, Manfred Eicher, sięgnął po archiwalne, solowe nagranie Webera z 1994 r. Koncert odbył się w Avignonie podczas Festival International de Contrebasse.

Niemiecki wirtuoz uważał, że mimo fascynacji jazzem amerykańskim nie jest basistą jazzowym. – Gram europejską muzykę improwizowaną – podkreślał. Kompozycje na wydanej pod koniec 2021 r. płycie pochodzą z jego studyjnych albumów: "Orchestra" i "Pendulum".

Dzięki zastosowaniu techniki overdub Eberhard Weber mógł podczas solowego występu nałożyć na siebie kilka partii kontrabasu, tworząc fascynujący spektakl z wciągającą dramaturgią.


ECM/Universal

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo