Squint

JULIAN LAGE
Squint

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Gary Burton, gigant wibrafonu i zasłużony wykładowca, miał olbrzymi wkład w ukształtowanie kilku wybitnych gitarzystów jazzowych – L. Coryella, P. Metheny’ego, J. Scofielda, a ostatnim jest właśnie Lage.

Gary Burton, gigant wibrafonu i zasłużony wykładowca, miał olbrzymi wkład w ukształtowanie kilku wybitnych gitarzystów jazzowych – L. Coryella, P. Metheny’ego, J. Scofielda, a ostatnim jest właśnie Lage. W ekstremalnie estetycznej grze Burtona dominowała czystość dobieranych nut i kult formowania subtelnych melodii, co mocno udzielało się jego młodym gitarzystom.

Julian Lage był cudownym dzieckiem, ale gdy prześledzimy jego dorobek z ostatnich dwóch dekad, odnotujemy wyraźny progres zarówno umiejętności technicznych, jak i kreatywności wypowiedzi.

W jego aktualnym trio, które zachwyciło na WSJD, grają kontrabasista Jorge Roeder oraz perkusista Dave King, którzy fantastycznie sprawdzają się w roli akompaniatorów.

W nagraniach gitara Lage`a jest wyraźnie eksponowana i efektownie zarejestrowana (5 gwiazdek), ma brzmienie niebywale szlachetne i ciepłe, hipnotyzuje nastrojowością.

Na płycie "Squint" znalazły się głównie kompozycje lidera, który nadał im stylowości i wykwintności. Konsekwentnie rozwijana przez Juliana Lage’a formuła wypowiedzi stanowi harmonijną hybrydę jazzu, bluesa, rocka i country.

Może się wydawać, że podąża on śladem Billa Frisella, jednakże wypracował on własny styl. Kilka jego poprzednich albumów otrzymało nominacje, a jeden zdobył Grammy. Wydaje się, że "Squint" też nie ominą nagrody.


Blue Note/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo