First Strings on Mars

FLORIAN WILLEITNER
First Strings on Mars

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Wydanie tego krążka zbiegło się ze spektakularnym lądowaniem laboratorium badawczego na Marsie i w tym momencie może nasuwać się pytanie, czy użyte w tytule płyty instrumenty strunowe zabrzmiałyby tak samo na tamtej planecie – bo mikrofony ponoć już tam są!

Niniejsza płyta - "First Strings on Mars" - jest współfirmowana przez niemieckiego skrzypka Willeitnera oraz austriackich kontrabasistę Georga Breinschmida i skrzypka Igmara Jennera.

Doskonale zgrane trio wirtuozów zdradza szeroką gamę inspiracji: od europejskiej muzyki klasycznej (od renesansu po współczesność), poprzez muzykę etniczną z różnych obszarów Europy, Azji i Ameryki Łacińskiej, na współczesnym jazzie kończąc.

Wszystkie te elementy są doskonale zintegrowane i konsekwentnie wykorzystywane w dziesięciu kompozycjach. Co ciekawe, żaden z wpływów nie jest specjalnie dominującym. Swą elokwencją i brzmieniem trio przypomina nieco poczynania naszego Atom String Quartet.

W kilku utworach klimat płyty odmieniają popisy wokalne muzyków, utrzymane w stylu amerykańskiego folku czy tyrolskiego zawodzenia. Wtedy też pojawiają się w akompaniamencie ludowe skrzypce i mandolina.

Na "First Strings on Mars" znalazł się ponadto skoczny temat "The Swindler" wykonany brawurowo na Enter Enea Festival w Poznaniu w 2018 r.


ACT/GiGi Distribution

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo