Looking at Sounds

MICHEL BENITA
Looking at Sounds

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Cztery lata temu Benita na WSJD sprawił zaskakującą frajdę fanom występem swego kwintetu z udziałem japońskiej mistrzyni gry na koto. Obecnie Benita prezentuje nową formację: lider - kontrabas, preparacje elektroniczne; Matthieu Michel - flugelhorn; Jozef Dumoulin - fortepian Fendera modyfi kowany elektronicznie; Philippe Garcia - perkusja, preparacje elektroniczne.

Cztery lata temu Benita na WSJD sprawił zaskakującą frajdę fanom występem swego kwintetu z udziałem japońskiej mistrzyni gry na koto. Obecnie Benita prezentuje nową formację: lider - kontrabas, preparacje elektroniczne; Matthieu Michel - flugelhorn; Jozef Dumoulin - fortepian Fendera modyfikowany elektronicznie; Philippe Garcia - perkusja, preparacje elektroniczne.

Gra tego kwartetu jest nadal wyraźnie inspirowana muzyką Wschodu. Benita i Garcia byli kiedyś członkami grupy Erika Truffaza i stylistyka gry aktualnego zespołu Michaela Benity stanowi pewne rozwinięcie koncepcji Truffaza, choć w formie bardziej subtelnej melancholijnej i przypominającej niektóre ECM-owskie nagrania z lat 70. I 80.

Z wyjątkiem zamykającego album "Looking at Sounds", solowego popisu na kontrabasie, pozostałe utwory stanowią przykład pięknie układającej się zbiorowej improwizacji o dość ażurowej strukturze. Mimo że na pierwszy plan wybija się narracja flugelhornu z silnym pogłosem, to wyczuwa się, iż flugelhorn prowadzi nieustający dialog z fortepianem i kontrabasem.

Większość melodyjnych tematów napisał Michael Benita. Zyskały one zręczne rozwinięcie: raz w postaci transowych splotów rytmiczno-melodycznych (jak w hipnotycznym temacie tytułowym), innym razem w postaci eterycznych ballad.


ECM/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo