Viaduct

MARIUS NESET
Viaduct

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

To już drugi projekt, do którego wybitny norweski saksofonista tenorowy i sopranowy zaprasza orkiestrę London Sinfonietta specjalizującą się w muzyce współczesnej. Zamieszkujący w Kopenhadze Neset ukończył tamtejsze Rhythmic Music Conservatory, lecz umiejętność sprawnego poruszania się w świecie muzyki współczesnej wynika zapewne z uzdolnień artysty i samodzielnych studiów.

Zgodnie z tytułem albumu, Marius Neset napisał i zaaranżował dziesięcioczęściową suitę na jazzowy kwintet i dziewiętnastoosobową orkiestrę symfoniczną, w której idiomy jazzowy i klasyczny nie tylko wspaniale się "kontaktują", ale i porywająco przenikają. W dziełach Leonarda Bernsteina, Igora Strawińskiego, Dmitrija Szostakowicza czy Oliviera Messiaena znalazły swe odbicie pewne jazzowe elementy.

Jazzman Marius Neset starał się pójść tropem wielkich poprzedników, proponując jednakże coś absolutnie własnego. Co ciekawe, jako wirtuoz saksofonu posiada energię i umiejętności zbliżone do Michaela Breckera.

W tej wielowątkowej kompozycji Neset celnie zaznaczał swą obecność jako saksofonista, jednakże uniknął zdominowania całokształtu swą grą. Odbyły się wysoko ocenione prezentacje projektu na koncertach, a w londyńskim studio AIR udało się wiernie zarejestrować wszelkie walory dzieła.


ACT/GiGi Distribution

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo