Beat

SNORRE KIRK
Beat

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Często wydaje się, że jazzowa tradycja jest już rozdziałem zamkniętym, a kunsztowi wykonawczemu wielkich gwiazd z dawnych lat nikt nie jest w stanie dorównać. Trzeba nieco zweryfikować taki pogląd, słuchając najnowszego kompaktu firmowanego przez Snorre Kirka.

Ten młody norweski perkusista posiada wyjątkową zdolność komponowania i aranżowania rozswingowanego jazzu. Na jego najnowszej płycie autorskiej - "Beat" - znajdziemy, oprócz interpretacji mało znanej kompozycji "Zanzibar" Juana Tizola (kontrabasisty w orkiestrze Duke`a Ellingtona), utwory utrzymane w stylistyce od zabarwionego latynosko czy tradycyjnego swingu po łagodny hard-bop.

W swej doborowej formacji (kornet, saksofon tenorowy, saksofon altowy lub klarnet, fortepian, kontrabas i perkusja) Snorre Kirk zgromadził muzyków skandynawskich, którzy, jak on, doskonale czują się w takim ciepłym i pełnym rozkołysania graniu. Momentami potężne brzmienie instrumentów dętych w świeżych, acz niezwykle stylowych orkiestracjach, wydaje się być rodem wprost z Ellingtonowskiej orkiestry; czy to będzie tęskne zawodzenie kornetu z tłumikiem, perliste wejście fortepianu, stylowa partia klarnetu, czy soczysty pasaż saksofonu. Tę unikalną atmosferę muzykowania udało się też wiernie utrwalić.

Stunt/Multikulti

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo