Origami Harvest

AMBROSE AKINMUSIRE
Origami Harvest

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Każdy kolejny, a ten jest czwartym dla wydawnictwa Blue Note, album tego fascynującego trębacza i kompozytora zaskakuje nowatorską formą. Niniejszy projekt był inspirowany przez organizacje muzyczne, które oczekiwały od jego autora wykreowanie "najbardziej szalonego pomysłu".

Ambrose Akinmusire zaprosił do współpracy przy "Origami Harvest" rapera Kool A.D., klasyczny kwartet smyczkowy Mivos Quartet, klawiaturzystę Sama Harrisa, saksofonistę tenorowego Waltera Smitha i perkusistę Marcusa Gilmore`a. Już po instrumentalnej konstelacji zgromadzonych postaci można się było spodziewać, że muzyczna zawartość kompaktu (szczególnie dla jazzowych purystów) będzie pełna kontrowersji.

Napisane przez Kool A.D. teksty dotyczą polityczno-społecznych aspektów życia w USA, co z pewnością ma większą siłę oddziaływania na tamtejszego słuchacza. Zaproponowana polifoniczna materia muzyczna jest w zasadzie we wszystkich utworach gęsta i pełna kontrastów.

Deklamacyjne rapowanie zderza się z niepokojącymi frazami smyczków, a sam lider na trąbce bywa raz całkiem oszczędny, a momentami rozgadany. Zresztą jego partie, jak również saksofonisty czy pianisty, wydają się raczej gasić, niż rozniecać żar zmagań między smyczkami a słowną narracją.


Blue Note/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo