The Other Side

TORD GUSTAVSEN TRIO
The Other Side

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Po kilku albumach w rozszerzonym składzie instrumentalnym i dokumentujących współpracę z wokalistkami wybitny norweski pianista powraca do formuły tria z kontrabasem (nowy nabytek Sigurd Hole) i perkusją (niezastąpiony Jarle Vespestad). Tym samym Gustavsen nawiązał stylistycznie do swych albumów sprzed dekady, którymi zachłysnęli się wtedy nie tylko fani, ale i krytycy.

Pewnym novum na niniejszym albumie jest repertuar, bo pianista napisał tylko połowę kompozycji, a drugą część stanowią interpretacje chorałów Jana S. Bacha, Ludviga M. Lindemana i tradycyjnego norweskiego folkloru. Mimo tej, wydawałoby się, znacznej różnorodności tematów, album "The Other Side" jest wspaniale zintegrowany stylistycznie, bo Gustavsen znalazł dla nich wspólny mianownik estetyczny.

Jego romantyczny fortepian śpiewa zarówno w kreśleniu tematów, jak i kunsztownie plecionych ciągach improwizacji. Co ciekawe, pianistyka Torda Gustavsena silnie nawiązuje do romantycznej klasyki, a zarazem jest dość minimalistyczna. Jej nieodparty urok wynika z bogatego wybrzmiewania chromatycznych akordów. Linie fortepianu (rzadko elektroniki) perfekcyjnie uzupełniają delikatnie dozowane akcenty perkusyjne i wysmakowane dopowiedzenia kontrabasu.


ECM/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo