In Concert

MICHAŁ URBANIAK
In Concert

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

W maju 1973 r., w pękającej od nadmiaru publiczności Filharmonii Narodowej odbył się gorący koncert grupy Constellation Michała Urbaniaka. Fani mieli nieomylne przeczucie, że to ostatni moment, aby usłyszeć gwiazdorską obsadę zespołu, który wkrótce stał się jakby trampoliną do wielkiej kariery lidera na niełatwym rynku amerykańskim.

Takiego sukcesu nie zaznał wcześniej żaden polski jazzman. W tym mocnym składzie, oprócz Urbaniaka na skrzypcach elektrycznych, znaleźli się: Urszula Dudziak (śpiew, perkusjonalia), Wojciech Karolak (organy), Adam Makowicz (fortepian elektryczny, klawiatura basowa) i Czesław Bartkowski (perkusja). Miesiąc później ten sam zespół zarejestrował w studio przebojowy tytuł "Fusion", wydany przez firmę CBS. Na niniejszym, bardziej spontanicznym krążku "In Concert" partie jazz-rockowe przemieszano z free-jazzowymi.

W grze zespołu Michała Urbaniaka dały się wyraźnie wyodrębnić działania dwóch duetów: skrzypiec Urbaniaka współgrających unisono ze śpiewem Dudziak oraz jej eksperymentalne preparacje wokalne, kontrastujące ze swobodnymi pasażami fortepianu Makowicza. Karolak, działający przez większość koncertu nieco w tle, miał ważny moment w porywającej kompozycji "Seresta", której adekwatnej energii nadał na perkusji Bartkowski.


POLSKIE NAGRANIA/WARNER

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo