Stało się to za sprawą albumów: "When the Heart Emerges Glistening" (2011) i "the imagined savior is far easier to paint" (2014). Trębacz i pianista Sam Harris podkreślają klimat klubu, który otoczył ich duchem twórczej inwencji, a na koncerty wpadali Lee Konitz i Billy Heart.
Ambrose Akinmusire występował dotąd, również w Polsce, ze swoim kwintetem, ale tym razem lider chciał się uwolnić od zobowiązującego brzmienia saksofonu i otworzyć na wszystkie wpływy, jakimi nasiąkł w ostatnim czasie.
Tytułowy "rift" to rysa, pęknięcie, rozłam, jaki zachodzi w świecie i jest inspiracją dla negatywnych i pozytywnych aspektów brzmienia. Ambrose Akinmusire wcale nie stara się grać ładnie, jego trąbka buszuje w wysokich i niskich rejestrach tonalnych, jest chropowata, momentami wręcz niemiła, by po chwili wybrzmieć czystą frazą.
Ekspresyjne free sąsiadują z romantyczną melodią, niczego nie da się przewidzieć, słuchając, siedzimy bez ruchu, by nie uronić żadnej nuty. Pierwsza płyta albumu jest ostrzejsza, na drugiej znajdziemy więcej spokojnych fragmentów. To album dla wymagających i wyrobionych jazzfanów.
BLUE NOTE/UNIVERSAL