The Voyage

THOMAS CLAUSEN & FRANCESCO CALI
The Voyage

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Niedawno recenzowaliśmy duet pianistyczno-akordeonowy Michaela Wollny`ego i Vincenta Peiraniego, teraz mamy płytę z analogicznym duetem. Czyżby moda?

Choć zestawienie instrumentów takie samo, to stylistycznie oba projekty są od siebie dość odległe. Duński pianista Thomas Clausen jest bodaj najwybitniejszym w swym kraju, operuje świetną techniką, kreuje szeroką gamę barw na klawiaturze i sprawdza się doskonale w projektach nie tylko czysto jazzowych.

Włoski akordeonista (a wcześniej pianista) Francesco Cali mieszka w Kopenhadze i wprawnie miesza improwizowaną muzykę europejską z różnymi formami latynoskimi. Otwartość Clausena na pokrewne jazzowi kierunki z pewnością ułatwiła muzykom tak owocną kooperację.

Dwadzieścia trzy utwory na kompakcie skomponował Clausen, a wykonywane na żywo towarzyszyły sztuce teatralno-filmowej "The Arrival". Fantastycznie spleciono w homogenną całość elementy europejskiej tradycji folkowej i klasycznej z jazzem, brazylijskim horo i argentyńskim tangiem.

Muzycy przedstawili na "The Voyage" melancholijne ballady stylowo i z adekwatną pasją. Trudno wyodrębnić w poszczególnych utworach tematy i partie improwizowane, ale gdy muzycy wykonywali ten repertuar już wielokrotnie, dogranie nie stanowiło dla nich problemu.


STUNT/MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo