Modern Pentathlon

LABORATORIUM
Modern Pentathlon

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Na początku lat 70. starszyzna polskiego jazzu z nielicznymi wyjątkami albo kontynuowała uprawianie free jazzu albo powracała do głównego nurtu. W zasadzie jedyną polską odpowiedzią na pionierskie działania Weather Report była kreatywna działalność formacji Laboratorium.

Choć wpływy znanych grup jazz-rockowych z Zachodu są łatwo wyczuwalne w poczynaniach Laboratorium, to przede wszystkim ekwilibrystyka wokalna saksofonisty Marka Stryszowskiego stanowiła absolutnie wyjątkowy element. Jeśli do tego dodać wyczucie stylu klawiaturzysty Janusza Grzywacza, motoryczną pulsację basu Krzysztofa Ścierańskiego, zacne funkowanie gitary Pawła Ścierańskiego i elastyczne (acz precyzyjne) akcentowanie rytmu Mieczysława Górki, to w sumie osiągnięto wspaniałe brzmienie.

Płyta "Modern Pentathlon" serii Polish Jazz nagrano i wydano w 1976 r. W tamtym czasie wplatanie elementów etnicznych do jazzu było znacznie mniej popularne niż dziś, natomiast wokalizy Stryszowskiego, przywodzące na myśl różne zakątki świata, wyprzedzały swój czas.

Zaletą wersji winylowej jest bardzo dobre brzmienie, natomiast kompaktowi towarzyszy bogatszy opis oddający kulisy powstania grupy zapaleńców z Krakowa wiedzionych dobrą intuicją.


WARNER/WARNER

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo