Litania

KRZYSZTOF KOMEDA
Litania

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Siódmy album z serii "Krzysztof Komeda w Polskim Radiu" zawiera prawdopodobnie ostatnie nagrania genialnego pianisty i kompozytora przed jego wyjazdem do Hollywood w 1968 r.  Otwierająca płytę "Litania" została zarejestrowana w studiu Polskiego Radia w 1967 r. z udziałem saksofonisty Zbigniewa Namysłowskiego, trębacza Tomasza Stańki, kontrabasisty Romana "Gucia" Dyląga i szwedzkiego perkusisty Rune Carlssona.

Siódmy album z serii "Krzysztof Komeda w Polskim Radiu" zawiera prawdopodobnie ostatnie nagrania genialnego pianisty i kompozytora przed jego wyjazdem do Hollywood w 1968 r.  Otwierająca płytę "Litania" została zarejestrowana w studiu Polskiego Radia w 1967 r. z udziałem saksofonisty Zbigniewa Namysłowskiego, trębacza Tomasza Stańki, kontrabasisty Romana "Gucia" Dyląga i szwedzkiego perkusisty Rune Carlssona.

"Litania" jest swoistą modlitwą Krzysztofa Komedy z dramatycznym solówkami Stańki i Namysłowskiego tonowanymi kilkoma prostymi akordami Komedy. To mroczny utwór z subtelnym tematem przewodnim, który kojarzy się z sacrum.

Suita "Night Time, Day Time Requiem" jest na tej płycie w dwóch wersjach: koncertowej z Jazz Jamboree`67, kiedy Krzysztof Komeda wykonał ją w kwartecie bez Namysłowskiego oraz studyjnej nagranej w następnym roku z kwintetem. Utwór został poświęcony zmarłemu przedwcześnie saksofoniście Johnowi Coltrane`owi. W obu wersjach Komeda ciekawie zarysował dramaturgię utworu podkreślając liczne punkty dramatyczne, stosując zróżnicowane stany napięcia narastającego i opadającego.

Znakomicie wypadają zafascynowany muzyką free Tomasz Stańko i bardziej powściągliwy Zbigniew Namysłowski. Komeda dowiódł wtedy, że jest czołowym europejskim jazzmanem.


POLSKIE RADIO

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo