Dakota Mab

HENRI TEXIER
Dakota Mab

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Hope Quartet francuskiego kontrabasisty Henri Texiera wystąpił w czerwcu w Studiu im. W. Lutosławskiego w Warszawie, a w listopadzie 2015 r. w Theater Gutersloh w Nadrenii Północnej-Westfalii, gdzie dokonano wydanego właśnie nagrania.

Dave Holland, Miroslav Vitous i Henri Texier to kontrabasiści pochodzący z Europy, którzy zrobili kariery w Ameryce i zdobyli uznanie w świecie. Texier zasłynął współpracą z trębaczem Donem Cherrym już w latach 60., a z Phil Woods & His European Rhythm Machine na przełomie lat 60. i 70. Do dziś jest ceniony za wszechstronność, czyste, wyraziste brzmienie kontrabasu i frapujące improwizacje.

Hope Quartet utworzył z synem Sebastianem grającym na klarnetach i saksofonie altowym, Francoisem Corneloupem grającym na saksofonie barytonowym oraz z perkusistą Louisem Moutinem.

Muzycy rozpoczęli koncert utworem poświęconym pamięci perkusisty Elvina Jonesa. Intensywny rytm basu i perkusji daje intrygującą podstawę dla partii klarnetu i saksofonu. Aż chce się przytupywać, a instrumenty brzmią jakbyśmy ich słuchali na żywo.

Kolejne tematy Henri Texier napisał pod wpływem historii Indian Ameryki Północnej: nastrojowy "Hopi", dynamiczny "Mic Mac", melodyjny "Dakota Mab", ekspresyjny "Comanche"; 92-sekunowa solówka "Navajo Dream" pokazuje wirtuozerię Henriego Texiera.


INTUITION/MULTIKULTI

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo