Ad Rem

ELMA
Ad Rem

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

"Ad Rem" to drugi album, po entuzjastycznie przyjętym przez krytykę "Hic et Nunc", nagrany przez kwartet polskiej wokalistki, kryjącej się pod pseudonimem Elma. Towarzyszą jej, jak poprzednio: trębacz Verneri Pohjola (Finlandia), pianista Dominik Wania i kontrabasista Maciej Grabowski.

Elma jest nie tylko śmiała i nowatorska w swych improwizacjach wokalnych, ale okazuje być też zręcznym producentem. Przedstawiona jedenastoczęściowa suita stanowi ciąg improwizacji wokalno instrumentalnych, transparentnych i zgrabnie z siebie wynikających. W nietuzinkowych pomysłach Elma stara się jakby rozwijać pomysły eksperymentalnego skandynawskiego tria wokalnego ESE.

W swych ekwilibrystykach głosem, traktowanym jak instrument, Elma posuwa się znacznie dalej, niż czyniła to prekursorka takich form wokalistyki - Urszula Dudziak. Zarówno w wątkach lirycznych, jak i w spontanicznych kulminacjach suity brakuje rytmicznego pulsu, choć instrumentalny akompaniament wytrawnych jazzmanów wnosi charakterystyczny rys jazzowego frazowania.

Elma czuje się najlepiej w wyrażaniu swego ego głosem dziecięcym, co miejscami stwarza iście humorystyczną aurę. Na ile jest w tym serio, można się przekonać na żywo, bo wypowiedzi kompanów są całkiem nobliwie.


HEVHETIA/GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo