Treasure Island

KEITH JARRETT
Treasure Island

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Keith Jarrett nagrał tak dużo płyt dla europejskiego ECM, że już niemal zapomniano, że kiedyś bardzo często bywał w studiach amerykańskich. To jedna z ostatnich płyt tak zwanego kwartetu amerykańskiego, w którym oprócz genialnego pianisty grali: Dewey Redman - saksofon tenorowy, Charlie Haden - kontrabas, Paul Motian - perkusja.

W nagraniu tego albumu wzięli jeszcze udział: gitarzysta Sam Brown oraz perkusjonaliści Guilherme Franco i Danny Johnson. W odróżnieniu od płyt Jarretta, powstałych w tym czasie w Europie, niniejsza pozycja jest stylistycznie całkiem eklektyczna i ukazuje szerszy zakres możliwości brzmieniowych grupy.

Zbiór ośmiu utworów rozpoczyna zniewalające wyrazem arcydzieło "The Rich and the Poor" w formie wolnego bluesa; już introdukcja Keitha Jarretta buduje niewyobrażalne napięcie, które gorący ton saksofonu Redmana wynosi dalej na poziom absolutu. Kolejny "Blue Streak" nawiązuje już do stylistyki kwartetu europejskiego.

W pozostałych utworach mamy odniesienia do estetyki Ornette Colemana ("Fullsuvollivus", "Angels"), folkloru (utwór tytułowy, "Yaqui Indian Folk Song") czy rhythm`n`bluesa ("Sister Fortune"). W porównaniu z pierwszym tłoczeniem z 1974 r. tu dalej udoskonalono klarowność brzmienia.

IMPULSE/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo