Był to zgrzyt nie do przyjęcia, bo Wiaczesław Ganelin (Ganelinas) był muzykiem awangardowym, eksplorującym nowe rejony jazzu, zainspirowanym pianistyką Cecila Taylora. Ganelin jest pianistą o rosyjsko-żydowskim pochodzeniu, przez wiele lat uczył kompozycji w Konserwatorium Wileńskim, a w 1987 r. wyemigrował do Izraela, gdzie był szefem festiwalu Jazz Globus.
Już w 1975 r. Pronit wydał jego debiutancki album wznowiony później przez Poljazz. Jego twórczość przypomina teraz nasza wytwórnia For Tune wydając koncert, jaki odbył się w niemieckim klubie Zoglau3 Raum fur Musik w 2010 r. Pianiście towarzyszy saksofonista Petras Vysniauskas i perkusista Klaus Kugel.
Na blisko 80-minutowy koncert złożyły się grupowe improwizacje podzielone na osiem części: "Solution Part 1-8". Wiaczesław Ganelin gra na fortepianie i korzysta z elektronicznej klawiatury, tworząc tło dla free-jazzowych wędrówek po skalach.
Czterdzieści lat temu jego pianistyka wzbudzała zainteresowanie i uznanie, ale dziś jawi się jako skostniała. To już nie jest awangarda ani nawet jej echo. Ciekawsze wydają się improwizacje Vysniauskasa na saksofonie sopranowym, jest w nich romantyczna nuta, chęć szukania intrygujących harmonii.
FOR TUNE