Breathless

TERENCE BLANCHARD
Breathless

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Z trójki asów trąbki z Nowego Orleanu – Wyntona Marsalisa, Nicholasa Paytona i Blancharda – którzy niegdyś byli gorącymi orędownikami kultywowania tradycji jazzu, jedynie ten pierwszy oparł się zmierzeniu z jazz-rockową materią. Payton uczynił to już dekadę temu, a Blanchard właśnie teraz i to w świetnym stylu.

Jest on nie tylko pierwszorzędnym trębaczem, ale i wysmakowanym kompozytorem (działającym na niwie muzyki filmowej) i aranżerem. Zatem próżno szukać na niniejszej płycie momentów miałkich. Aby wprowadzić słuchacza w atmosferę najnowszego albumu, zaproponowano na otwarcie porywającą wersję hitu Lesa McCanna i Eddiego Harrisa "Compared to What", o fakturze typowej dla funkowych poczynań Prince`a.

Pięknie kontrastuje z tym kolejna balladowa kompozycja "See Me as I Am" z fantastycznym solo lidera na trąbce z pogłosem. Rozbudowana struktura utworu "Everglades" ujawnia kunszt kompozycyjny pianisty Fabiana Almazana i umiejętności improwizatorskie gitarzysty Charlesa Altura.

Każdy kolejny utwór z falującą dramaturgią dostarcza silnych emocji. Zespół nawiązuje do różnych form klasyki jazz-rocka i hip-hopu, uprawianych kiedyś, a Blanchard potrafi nadać im wysmakowany sznyt współczesności.


BLUE NOTE/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo