Mein Beethoven

DIETER ILG
Mein Beethoven

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Podobno pasją Ludwiga van Beethovena było improwizowanie skomponowanych utworów, aby w ten sposób udoskonalać je aż do uzyskania ostatecznej formy. Stąd prosta odpowiedź na pytanie, dlaczego spuścizna genialnego kompozytora na kameralne i wielkie składy tak łatwo daje się transponować na jazzowy język.

Podobno pasją Ludwiga van Beethovena było improwizowanie skomponowanych utworów, aby w ten sposób udoskonalać je aż do uzyskania ostatecznej formy. Stąd prosta odpowiedź na pytanie, dlaczego spuścizna genialnego kompozytora na kameralne i wielkie składy tak łatwo daje się transponować na jazzowy język.

Dieter Ilg, który kiedyś był bardziej związany z nurtem progresywnych poszukiwań, na ostatnich kilku albumach prezentuje jazzowe interpretacje muzyki klasycznej. Towarzyszą temu wrażliwemu i wyposażonemu w imponujący warsztat kontrabasiście: pianista Reiner Bohm i perkusista Patrice Heral. Grupa osiągnęła doskonały stopień zintegrowania działań, porównywalny z wzorcowym triem Keitha Jarretta.

Szczególnie ujmująca jest gra Bohma, pełna chromatycznych akordów, a zarazem pełna przestrzeni i subtelnego wyciszenia. Bardziej dynamiczne wydają się być w rejestrze basowym energetyczne popisy Dietera Ilga, który po mistrzowsku potrafi wyciągnąć z Beethovenowskich kompozycji cały dramatyzm i piękno. Heral koncentruje się bardziej na asymetrycznym akcentowaniu przebiegów rytmicznych i rzadko kiedy podkreśla kreskę taktową. Nadaje to popisom tria wspaniałą elastyczność i lekkość.


ACT/GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo