Historicity

VIJAY IYER
Historicity

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Podczas występu kwartetu Leo Smitha na ostatnim festiwalu WSJD przekonaliśmy się, jak porywającym pianistą jest autor niniejszego kompaktu Vijay Iyer. Gra on z nieprawdopodobną zręcznością po całej szerokości klawiatury, poruszając się z imponującą prędkością, wybierając nuty nieprzypadkowo.

Podczas występu kwartetu Leo Smitha na ostatnim festiwalu WSJD przekonaliśmy się, jak porywającym pianistą jest autor niniejszego kompaktu Vijay Iyer. Gra on z nieprawdopodobną zręcznością po całej szerokości klawiatury, poruszając się z imponującą prędkością, wybierając nuty nieprzypadkowo i taką ich kombinację, że trudno nie uznać za odkrywcze wytworów jego fantazji.

Z mocą uderzenia McCoy Tynera, Vijay Iyer reprezentuje tak zwaną perkusyjną szkołę pianistyki, gdzie akcent rytmiczny odgrywa rolę dominującą. Bez wątpienia należy on obecnie do ścisłej czołówki młodych pianistów szkicujących przyszłe oblicze jazzowej pianistyki. Jako lider zadebiutował ponad dekadę temu, ma w dorobku tuzin albumów autorskich, a jego nowatorskie pomysły zyskują coraz szerszy krąg entuzjastów. Partnerami pianisty są kompetentny kontrabasista Stephan Crump i uniwersalny perkusista Marcus Gilmore, z którymi współpracuje od paru lat. Gdy lider podkreśla rytm na klawiaturze, perkusista asymetryzuje uderzenia, wnosząc charakterystyczne napięcie, a gdy trzeba, potrafi wybić rytm z rockową ostrością. Imponującą rozpiętość umiejętności wykazuje basista, demonstrując swingowy krok w "Somewhere” i subtelne cieniowanie w "Helix".


ACT / GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo