Private Balet Music

SŁAWOMIR KULPOWICZ
Private Balet Music

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Trzeci z serii czterech niepublikowanych tytułów firmowanych przez zmarłego 5 lat temu wybitnego polskiego pianistę. Wybitność Kulpowicza wynikała z wykreowania własnego stylu i konsekwentnego podążania w wybranym kierunku.

Trzeci z serii czterech niepublikowanych tytułów firmowanych przez zmarłego 5 lat temu wybitnego polskiego pianistę. Wybitność Kulpowicza wynikała z wykreowania własnego stylu i konsekwentnego podążania w wybranym kierunku.

Jako pianista Sławomir Kulpowicz bezbłędnie panował nad klawiaturą, a w komponowaniu pomogły mu studia nie tylko jazzu, ale i muzyki współczesnej. Solowe występy na fortepianie zdominowały jego działania dopiero na przełomie wieków, gdy coraz częściej pracował w studio, niż udzielał się na scenie. Przywiązywał dużą wagę do brzmienia, masywnego i zdecydowanego uderzenia, przypominającego najbardziej estetykę wypowiedzi McCoy Tynera, choć może nie o takiej prędkości.

Sławomir Kulpowicz był gorącym admiratorem twórczości mistrzów: Johna Coltrane’a i wielkiej sztuki Indii, toteż te dwa wpływy wzięły również górę w grze solo. Nawet gdy w pewnej partii utworu jego gra była osadzona na klasycznej formie ragtimie czy swingu, to już cała nadbudowa nawiązywała do wpływów mistrzów.

Kompakt "Private Balet Music" zawiera czternaście miniaturek autorstwa Kulpowicza, które wykorzystano w balecie "Kobro" w 2003 roku. Wydany krążek nagrano bardzo silnym sygnałem, fortepian brzmi zbyt agresywnie, a szkoda.


POLSKIE RADIO / POLSKIE RADIO

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo