Complete American Masters

SIDNEY BECHET
Complete American Masters

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Słynny polski komentator jazzowy Roman Waschko wygłosił niegdyś wymowne zdanie, że "gdyby Bechet ożył i wiedział, że swą popularność zawdzięcza wykonaniu hitu "Petit Fleure", to z pewnością położyłby się z powrotem do grobu".

Słynny polski komentator jazzowy Roman Waschko wygłosił niegdyś wymowne zdanie, że "gdyby Bechet ożył i wiedział, że swą popularność zawdzięcza wykonaniu hitu "Petit Fleure", to z pewnością położyłby się z powrotem do grobu".

W tym stwierdzeniu zawiera się całkiem trafne stwierdzenie odnośnie domniemanej reakcji Sidney`a Becheta, natomiast pamiętajmy, że ten magnetyzujący przebój przyciągnął rzesze fanów nie tylko do zniewalającego brzmienia klarnetu i saksofonu sopranowego, ale w ogóle do jazzu. Dorobek i znaczenie Becheta są porównywalne z tym, czego dokonał Louis Armstrong.

Jeszcze przed Armstrongiem Sidney Bechet był uznawany za najlepszego improwizatora jazzu. Na czternastu kompaktach zebrano nagrania z lat 1931- 1953, gdy Bechet nagrywał w Stanach, zanim osiadł na stałe w Paryżu. Już w początkach kariery wypracował charakterystyczne, trudne do powtórzenia i cudownie rozwibrowane brzmienie klarnetu, potem saksofonu, co stanowi jego znak rozpoznawczy do dziś.

Innym mocnym atutem Becheta były niezwykle melodyjne kompozycje i równie pełne melodii solówki. W tej samej serii ukazały się równie bogate kolekcje nagrań Elli Fitzgerald, Billie Holiday, Charlie Parkera i Armstronga.


Universal / Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo