Promise

OMAR SOSA
Promise

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Sosa ukształtował swój świat muzyczny dekadę temu łącząc elementy latynoskie i z obszaru Afryki Zachodniej.
Sosa ukształtował swój świat muzyczny dekadę temu łącząc elementy latynoskie i z obszaru Afryki Zachodniej. To już szesnasty krążek w karierze tego pracowitego pianisty z Kuby działającego ostatnio w Europie.

Sosa nastawiony na ciągłe poszukiwania nowych form zmienia skład zespołu, a jego członkami staja się reprezentanci różnych stron świata. I tak tym razem na trąbce gra Włoch - Paolo Fresu, na flecie Kubańczyk - Leanoro Saint-Hill, na perkusji też Kubańczyk - Julio Barreto, na basie Mozambijczyk - Childo Thomas i na perkusjonaliach śpiewający Senegalczyk - Mola Sylla. Thomas i Sylla śpiewają w plemiennych językach, co czyni poszczególne utwory bardziej tajemniczymi, a nawet zabarwionymi mistycznie.

Sosa, oprócz akustycznego i elektrycznego fortepianu, używa wibrafonu oraz bogato wykorzystuje możliwości elektroniki. Nagrania pochodzą z koncertu i wydaje się, że obecność publiczności wpłynęła katalizująco na kreatywność muzyków na scenie; na koniec publiczność została też wciągnięta do zespołowego śpiewu.

Mieszając pierwiastki etniczne z jazzem Sosa porozkładał w różnym stopniu akcenty, tak że większość utworów zyskała charakter afrykański, mniej latynoski. Celnie w tej sytuacji zachował się Fresu podkreślając jazzowy idiom. W każdym z utworów sporo miejsca zajęły partie wokalne, gdy sam Sosa ograniczył popisy na fortepianie koncentrując się bardziej na preparowaniu efektów. Treść "Promise" trudno uznać za ciężkostrawną, nie mniej odsłuch wymaga od słuchacza koncentracji.




GIGI DISTRIBUTION
Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo