Crosstalk

MARC COPLAND
Crosstalk

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Spotkania wybitnego pianisty Marca Coplanda z równie wybitnym saksofonistą altowym Gregiem Osbym mają już swoją tradycję. Ciekawe, co przyciąga do siebie tych niezwykle oryginalnych muzyków, bo każdy z nich we własnych poczynaniach reprezentuje dość odmienną stylistykę.

Spotkania wybitnego pianisty Marca Coplanda z równie wybitnym saksofonistą altowym Gregiem Osbym mają już swoją tradycję. Ciekawe, co przyciąga do siebie tych niezwykle oryginalnych muzyków, bo każdy z nich we własnych poczynaniach reprezentuje dość odmienną stylistykę.

Refleksyjny Marc Copland z pełną melancholią cyzeluje na klawiaturze fortepianu wyszukane akordy, gdy bardziej spontaniczny Osby wygrywa karkołomne frazy o intelektualnym zabarwieniu. Gdy spotykają się w połowie drogi między domenami jazzu modalnego i M-Base`u, każdy jakby częściowo porzuca wcześniej kultywowane kanony i dochodzi do kreatywnego kompromisu. Wtedy ton saksofonu Osby`ego i jego wyważone solówki świetnie korespondują z liryzmem Coplanda, a starannie dobrana sekcja rytmiczna z Dougiem Weissem na kontrabasie i Victorem Lewisem na perkusji dopełnia koherentnego obrazu muzycznego.

Ciekawe, że wspólną bazą działań stało się intensywne jazzowe swingowanie, co nie jest przecież cechą charakterystyczną żadnego z liderów. Kwartet interpretuje kompozycje członków zespołu, ale w programie znalazł się też standard "Tenderly" zaaranżowany w tak sprytny sposób, że melodia dociera do nas jakby falami.


PIROUET/GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo