Makondo

MAKONDO
Makondo

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Kwintet młodych muzyków z Izraela, ze względu na debiut, wymaga prezentacji. W dość nietypowym składzie znaleźli się: Ofer Peled - saksofony, flet, Yaron Ouzana - puzon, muszle, Yaniv Taichman - oud, gitara, Gilad Ephrat - kontrabas, kalimba i Dani Benedikt - perkusjonalia; taka bogata instrumentacja daje grupie szerokie możliwości brzmieniowe.
Kwintet młodych muzyków z Izraela, ze względu na debiut, wymaga prezentacji. W dość nietypowym składzie znaleźli się: Ofer Peled - saksofony, flet, Yaron Ouzana - puzon, muszle, Yaniv Taichman - oud, gitara, Gilad Ephrat - kontrabas, kalimba i Dani Benedikt - perkusjonalia; taka bogata instrumentacja daje grupie szerokie możliwości brzmieniowe.

Politycznie Izrael stanowi pewną enklawę, natomiast znaczna część jego młodych obywateli jest ciekawa świata i otwarta na wszystko, co dzieje się wokoło. Taka właśnie filozofia wydaje się przyświecać grupie Makondo, która w swojej produkcji odwołuje się nie tylko do tradycji żydowskiej, ale stara się ją wymieszać z elementami arabskimi, bałkańskimi, afrykańskimi, czy wschodnimi. Temu koktajlowi muzycznemu nadaje jazzowego pulsu, choć jazzowi ortodoksi mogą się krzywić. Różnice gatunkowe zacierają się obecnie, a tzw. muzyka świata rozwija się prężnie już drugą dekadę.

Gdy słucha się Makondo, wydaje się, że zespół jest w stanie zaakceptować współpracę z najróżniejszymi grajkami z najodleglejszych miejsc na świecie, a zaowocuje to w każdym przypadku czymś odkrywczym i porywającym. Gdy wsłuchujemy się w In the Heat of the Night, możemy w myślach stać się jednym z członków wesołej karawany na pustyni, wykonywać rytualny taniec przy ognisku w afrykańskiej wiosce, czy podążać wzrokiem za kręcącym się w transie tureckim derwiszem. Z kolei w Makondo, możemy poczuć się jak w jazzowym klubie, albo też przysłuchując się swingującej melodii drzemać błogo na ciepłej plaży Rio de Janeiro.




MAGDA MGD 059 DYSTRYBUCJA: MULTIKULTI
Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo