Transmigration

KAHIL EL`ZABAR
Transmigration

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Pełen rozmaitych inicjatyw perkusista z kręgu chicagowskiego (AACM) jest rokrocznie letnim wykładowcą w Akademii Muzycznej w Bordeaux. Tam też co roku odbywa się festiwal etniczny, którego specjalnym punktem programu w 2005 r. był upamiętniony na kompakcie występ 39-osobowej Infinity Orchestra, składającej się z tubylców, pod dyrekcją El`Zabara.

Pełen rozmaitych inicjatyw perkusista z kręgu chicagowskiego (AACM) jest rokrocznie letnim wykładowcą w Akademii Muzycznej w Bordeaux. Tam też co roku odbywa się festiwal etniczny, którego specjalnym punktem programu w 2005 r. był upamiętniony na kompakcie występ 39-osobowej Infinity Orchestra, składającej się z tubylców, pod dyrekcją El`Zabara. Gośćmi specjalnymi wydarzenia byli saksofonista altowy Ernest Dawkins i puzonista Joseph Bowie. Aranżacje dla pokaźnego składu napisali lider (kompozytor) oraz Robert Irving, który grał kiedyś w zespole Milesa Davisa.

W pięciu rozbudowanych utworach aranżerzy starali się wykorzystać możliwości orkiestry, jak i zaprezentować najwięcej solistów. Otwierająca kompozycja Soul to Groove podkreśla współczesnym językiem magię rytmu funky, skrzyżowanego z saksofonową solówką free. Speaking in Tongues nawiązuje w introdukcji do rytmiki Afryki Zachodniej, potem brzmienie orkiestry przypomina coltrane`owską wizję muzyki z Czarnego Lądu.

Mimo tak rozbudowanego składu zespół demonstruje przykładną dyscyplinę, a soliści proponują ciąg ognistych solówek. Utwór tytułowy jest intrygującym splotem łagodnego akompaniamentu rytmicznego i gorącego popisu na saksofonie. Rapowanie po francusku otwiera Nu Art Charming Earth, by potem dobrze rozkołysany rytm stał się niezwykle nośną kanwą dla stonowanych solówek. W finalnym Return of the Lost Tribe jesteśmy świadkami wylewnych popisów gości specjalnych, którym wtóruje z pełnią energii sekcja rytmiczna napędzana przez El`Zabara.



DELMARK/MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo