East African Prayer Meeting Suite

JONAS MULLER
East African Prayer Meeting Suite

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Duński pianista i kornecista posiada całkiem rozległe zainteresowania, można go spotkać w formacjach uprawiających jazz głównego nurtu, jak i free. W tym specjalnym projekcie Muller zaprezentował się jako orędownik muzyki o wyraźnie etnicznych korzeniach.

Duński pianista i kornecista posiada całkiem rozległe zainteresowania, można go spotkać w formacjach uprawiających jazz głównego nurtu, jak i free. W tym specjalnym projekcie Muller zaprezentował się jako orędownik muzyki o wyraźnie etnicznych korzeniach.

Kompakt zawiera dwie czteroczęściowe suity. Pierwsza wprawdzie posiada w tytule Wschodnią Afrykę, lecz stylistycznie plasuje się w zdecydowanie południowych regionach tego kontynentu. Muller, który spędził dzieciństwo w Afryce Wschodniej, oddał afrykańską melodykę i rytmikę w takim stopniu, iż wydaje się, że gra własny repertuar zespół tubylców.

Pięknie ułożone, pogodne i rozgrzewające duszę melodie zostały osadzone na złożonych rytmach i tylko jedna w typowo jazzowym metrum. Drugą część płyty stanowi "Nordic Suite", charakteryzująca się bardziej zróżnicowanymi nastrojami. Muller nawiązał do słynnych duńskich kompozytorów, Carla Nielsena i Jacoba Knudsena, oraz duńskiego folkloru, który jest silniej spokrewniony z tym z Północnych Niemiec niż z resztą Skandynawii. Wreszcie starał się odmalować to co pozostało w Duńczykach z dzielnych Wikingów.

Muller gra ciepło na kornecie i niezwykle barwnie na fortepianie. Towarzyszą mu jeszcze dwaj saksofoniści, puzonista, basista i perkusista, co w tak rozszerzonym składzie pozwala na budowanie finezyjnych polifonii, jak to wykorzystał w "Nordic Suite". Ani on, ani jego kompani nie aspirują do perfekcyjnego grania, są swobodni w tym co robią, a granie sprawia im radość - to udziela się słuchaczom.


ILK MUSIC/ MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo