Afro Blue Impressions

JOHN COLTRANE
Afro Blue Impressions

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

W pięćdziesiątą rocznicę odbycia słynnej europejskiej tury koncertowej przez kwartet giganta saksofonu tenorowego i sopranowego przypomniano na dwóch krążkach nagrania zarejestrowane na żywo w Berlinie i Sztokholmie, które zostały wydane wcześniej na trzech płytach winylowych.

W pięćdziesiątą rocznicę odbycia słynnej europejskiej tury koncertowej przez kwartet giganta saksofonu tenorowego i sopranowego przypomniano na dwóch krążkach nagrania zarejestrowane na żywo w Berlinie i Sztokholmie, które zostały wydane wcześniej na trzech płytach winylowych.

Koncerty te miały miejsce w okresie, gdy zespół Coltrane`a (McCoy Tyner - fortepian, Jimmy Garrison - kontrabas i Elvin Jones - perkusja) był fenomenalnie zintegrowany i ograny w repertuarze, który został nagrany w studio trzy lata wcześniej na albumach "Giant Steps i "My Favorite Things". Najwspanialsze dzieło Coltrane`a "Love Supreme" miało dopiero powstać rok później, ale to właśnie podczas tych koncertów dało się wyczuć zapowiedź powstania tego absolutu.

W owym okresie John Coltrane lubował się w długich prezentacjach poszczególnych utworów, gdy w dynamicznie rozegranych kilkunastu chorusach mógł się w pełni wypowiedzieć. Faktura ich nie była jeszcze tak zgęszczona jak w następnych latach, przez co wydaje się być znacznie przystępniejsza dla przeciętnego słuchacza. Imponuje polirytmiczna gra Jonesa, który mógł sobie pozwolić na taką swobodę, gdy fortepianowe akordy Tynera perfekcyjnie kotwiczyły rytm. Ciągle żywa klasyka.


PABLO / UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo