Revolution

JIM BEARD
Revolution

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Już myślałem, że firmy płytowe zarzuciły plany wydawania płyt SACD, a tu niespodzianka. Trafiła w moje ręce nowa produkcja amerykańskiego pianisty Jima Bearda zrealizowana w Holandii z tamtejszą The Metropole Orchestra pod kierunkiem Vince`a Mendozy. Płyta włożona do "zwykłego" odtwarzacza CD od razu uderzyła mnie klarownym, dynamicznym brzmieniem. Jakby wszystkiego było więcej niż na innych płytach.

Już myślałem, że firmy płytowe zarzuciły plany wydawania płyt SACD, a tu niespodzianka. Trafiła w moje ręce nowa produkcja amerykańskiego pianisty Jima Bearda zrealizowana w Holandii z tamtejszą The Metropole Orchestra pod kierunkiem Vince`a Mendozy. Płyta włożona do "zwykłego" odtwarzacza CD od razu uderzyła mnie klarownym, dynamicznym brzmieniem. Jakby wszystkiego było więcej niż na innych płytach.

Pożałowałem, że jakiś czas temu rozmontowałem wielokanałowy system SACD, pozostając przy stereofonicznej wersji. Różnica w stereo między CD a SACD nie jest jednak tak spektakularna. To już drugi album orkiestrowy, po płycie Danilo Pereza, który bardzo przypadł mi do gustu. Jim Beard nie jest tak sławny, ale też grał z Shorterem, a poza tym z Methenym, Scofieldem i McLaughlinem. Jest bardziej znany jako producent, sideman, kompozytor i aranżer. Dlatego wygrzebanie ciekawych kompozycji ze swoich szuflad nie stanowiło dla niego problemu. Jednak aranżacje pozostawił Mendozie i słusznie, bo ten w pełni wykorzystał orkiestrę i solistów. Ma też dar wyciągania z kompozycji najciekawszych momentów. Jest przy tym tak precyzyjny, że nagrania zrealizowano praktycznie "na żywo", bez nakładek.

Jim Beard musi czuć się doskonale, mając obok tylu muzyków, bo gra na zupełnym luzie. A można by przypuszczać, że orkiestra mająca wiele cech jazzowego bigbandu może go przytłoczyć. Intrygujący album, którego słucha się z przyjemnością i uwagą.


INTUITION/MULTIKULTI

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo