Dino

JAKOB DINESEN
Dino

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Jakob Dinesen preferuje specyficzną formę narracji, pełną lekkości, swobody i liryzmu, co upodabnia go do Lestera Younga. Słuchając jego tenoru, odnosimy wrażenie, że może on improwizować bez wytchnienia, tak zrelaksowane jest to swingowanie.

Wysoko ceniony duński saksofonista tenorowy jest absolwentem bostońskiego Berklee College of Music i ma na koncie dokonania z udziałem wybitnych jazzmanów amerykańskich.

W tej sesji nagraniowej uczestniczył (zresztą nie po raz pierwszy z Dinesenem) zmarły dwa lata temu wielki perkusista Paul Motian oraz znakomity duński kontrabasista Anders Christensen. Płyta "Dino" powstała wprawdzie w 2008 r., ale została wydana rok temu.

Jakob Dinesen preferuje specyficzną formę narracji, pełną lekkości, swobody i liryzmu, co upodabnia go do Lestera Younga. Słuchając jego tenoru, odnosimy wrażenie, że może on improwizować bez wytchnienia, tak zrelaksowane jest to swingowanie.

Specjalnie nie dyscyplinuje go swobodna gra Motiana, który podczas tej sesji unika (tak typowych dla siebie) asymetrycznych akcentacji w takcie i podkreśla skutecznie linię melodyczną. Zatem cała dbałość o puls rytmiczny spoczywa na barkach dzielnego Christensena, który doskonale sprawdza się w tej roli.

Program otwiera legendarny utwór "Come Sunday" Duke`a Ellingtona i w zbliżonym stylu są skomponowane kolejne ballady Dinesena. Nie wszystkie nagrania dokonane w słynnym nowojorskim studio Avatar spełniają standard audiofilski, ale to - z pewnością tak.


STUNT/MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo