Reverie at Schloss Elmau

GWILYM SIMCOCK & YURI GOLOUBEV
Reverie at Schloss Elmau

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Muzyków duetu łączy to, że zarówno pianista, jak i kontrabasista posiadają pełne wykształcenie klasyczne (odpowiednio w Londynie i Moskwie) i każdy z nich odniósł również sukcesy w tym gatunku muzyki. Jako jazzmani byli też obaj wielokrotnie nagradzani.

Muzyków duetu łączy to, że zarówno pianista, jak i kontrabasista posiadają pełne wykształcenie klasyczne (odpowiednio w Londynie i Moskwie) i każdy z nich odniósł również sukcesy w tym gatunku muzyki. Jako jazzmani byli też obaj wielokrotnie nagradzani.

Pianistyka Gwilyma Simcocka wyróżnia się piękną estetyką brzmieniową i poetycką narracją. Gra Goloubeva na kontrabasie jest bardziej energetyczna i pełna wirtuozerii.

Zamiłowanie tandemu do klasyki znalazło odzwierciedlenie w czasie niniejszego muzykowania w słynnym podalpejskim kurorcie. W Schloss Elmau powstało już sporo nagrań o kameralnym charakterze w wykonaniu wybitnych pianistów jazzowych z Niemiec i Europy. Program został napisany przez obydwu muzyków.

Już pierwsze takty otwierającej kompozycji Simcocka "Pastoral", mimo abstrakcyjnej introdukcji, wprowadzają w wyciszający zimowy klimat. Melancholijny nastrój przełamuje lekko "Lost Romance" Goloubeva nawiązujący dyskretnie do dziewiętnastowiecznego romantyzmu.

Dalsze kompozycje są utrzymane w podobnej formie. Wydawać by się mogło, że kontrabas pełni w duecie głównie rolę rytmiczną, podczas gdy Yuri Goloubev nadał mu rolę harmoniczną przy zachowaniu pełnej swobody improwizacji.


ACT/GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo