City of Broken Dreams

GIOVANNI GUIDI
City of Broken Dreams

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Nestor włoskiego jazzu, trębacz Enrico Rava (w zespole którego Guidi gra na fortepianie) ceni go za "bezgraniczną oryginalność" oraz "nieugięte wyrafinowanie". Trudno o bardziej trafne i pochlebne określenie artyzmu, jaki emanuje z ECM-owskiego debiutu tria Guidiego.

Nestor włoskiego jazzu, trębacz Enrico Rava (w zespole którego Guidi gra na fortepianie) ceni go za "bezgraniczną oryginalność" oraz "nieugięte wyrafinowanie". Trudno o bardziej trafne i pochlebne określenie artyzmu, jaki emanuje z ECM-owskiego debiutu tria Guidiego.

Pianista współpracował wcześniej z amerykańskim kontrabasistą Thomasem Morganem i portugalskim perkusistą Joao Lobo; skład tu uwieczniony można uznać za doskonały. Każdy z muzyków jest na swój sposób romantykiem, a zarazem minimalistą i zabiera głos jedynie w odpowiednim momencie.

W grze Morgana, preferującego dolny rejestr, można doszukać się analogii do sztuki Scotta LaFaro komplementującego wielkiego Billa Evansa; ileż swobody i trafności odnajdujemy w liniach kontrabasu Morgana. Z niemal równym polotem rozgrywa linię perkusji Lobo, operując jedynie oszczędną grą na wysoko brzmiących czynelach.

Giovanni Guidi skomponował repertuar w różnorodnych nastrojach, a nad całością unosi się urokliwy duch magii. Trudno znaleźć bezpośrednie źródła inspiracji Guidiego, bo w "No Other Possibility" można wyczuć klimat Monka, a w "Just One More Time" Jarrettowskie zawirowania, lecz nigdy kalkę stylu czy dosłowny cytat z wielkich pianistów.


ECM / UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo