Giblet Gravy

GEORGE BENSON
Giblet Gravy

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Gdy George Benson jako dziewiętnastolatek pojawił się w grupie organisty Jacka McDuffa, okrzyknięto go następcą wielkiego gitarzysty Wesa Montgomery`ego. Brzmienie Bensona charakteryzował ciepły i obły ton, rytmiczny przebieg fraz i gładkość rozwijanych wątków.

Gdy George Benson jako dziewiętnastolatek pojawił się w grupie organisty Jacka McDuffa, okrzyknięto go następcą wielkiego gitarzysty Wesa Montgomery`ego.

Brzmienie Bensona charakteryzował ciepły i obły ton, rytmiczny przebieg fraz i gładkość rozwijanych wątków. W łatwo rozpoznawalnym stylu, jaki sobie wtedy na gitarze wypracował, pozostał do dziś, lecz od połowy lat 70. położył w nagraniach główny nacisk na śpiewanie.

Winylowe audiofilskie (180 g) wznowienie płyty z 1968 r. przypomina nam Bensona grającego na tle dużej orkiestry prowadzonej przez aranżera Toma McIntosha. W składzie zespołu takie asy jak: Herbie Hancock (fortepian), Ron Carter (kontrabas), czy Billy Cobham (perkusja) świadczą o renomie Bensona.

W repertuarze przebojowe utwory, jak "Sunny" czy "Walk on by" o dość przewidywalnych rozwojach akcji. Główny bohater zaskoczył jednakże melodyjnością i rytmiką w dwóch własnych kompozycjach "Giblet Gravy" i "Low Down and Dirty". Pierwsza o funkowej rytmice, w której przy kreśleniu tematu riffy gitary zręcznie przeplatały się z wejściami sekcji dętej, a potem nastąpiła długa i dynamiczna partia solowa gitary. Druga utrzymana w formie rasowego bluesa z niezwykle barwnym duetem gitary i fortepianu.


VERVE / UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo