Mercurial Balm

Food
Mercurial Balm

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Po "Quiet Inlet" to drugi album formacji w barwach ECM, której trzon stanowią norweski perkusista Thomas Stronen i angielski saksofonista Iain Ballamy. Do współpracy zostali zaproszeni gitarzyści Christian Fennesz, Eivind Aarset i Prakash Sontakke oraz trębacz Nils P. Molvaer (w jednym utworze).

Po "Quiet Inlet" to drugi album formacji w barwach ECM, której trzon stanowią norweski perkusista Thomas Stronen i angielski saksofonista Iain Ballamy. Do współpracy zostali zaproszeni gitarzyści Christian Fennesz, Eivind Aarset i Prakash Sontakke oraz trębacz Nils P. Molvaer (w jednym utworze).

Wszyscy muzycy wspierają się elektroniką, a zaproponowana forma muzykowania ma raczej charakter preparatywny, a nie spontanicznie rozwijany przez solistów, może z wyjątkiem cieplejszych partii saksofonów. Tkanka muzyczna wydaje się być pokrewną tej z wczesnych płyt Molvaera, lecz zawiera znacznie więcej przestrzeni i ciąży w stronę minimalizmu.

Muzycy kładą nacisk na detale brzmień i współbrzmień, zarówno akustycznych, jak i elektronicznych; ich percepcji sprzyja audiofilska jakość nagrań. Podobno część utworów pochodzi z koncertów, czego się kompletnie nie odczuwa.

Przełamują atmosferę owiane mistyczną aurą partie wokalne Sontakke i jego specyficzna gra na gitarze w utworach "Chanterelle", tytułowym i "Magnetosphhere", które mają wyraźnie hindustański charakter. Są to najciekawsze pozycje repertuaru ze względu na wplecenie dalekowschodnich elementów z jednoczesnym utrzymaniem nowoczesnego tonu.


ECM / Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo