Chamber Music Society

ESPERANZA SPALDING
Chamber Music Society

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Ku wielkiemu zaskoczeniu, bo nieznana była szerszemu ogółowi, młodziutka Esperanza Spalding otrzymała nagrodę Grammy jako New Artist. Oczywiście należało się jej to, gdyż jest postacią niewątpliwie kreatywną i nieprzeciętnie umiejętną

Ku wielkiemu zaskoczeniu, bo nieznana była szerszemu ogółowi, młodziutka Esperanza Spalding otrzymała nagrodę Grammy jako New Artist. Oczywiście należało się jej to, gdyż jest postacią niewątpliwie kreatywną i nieprzeciętnie umiejętną. Cieszmy się więc z jej wyróżnienia, a zarazem pamiętajmy, jak wiele talentów uprawiających ambitną sztukę nie zostało w porę zauważonych.

O niepospolitej osobowości Spalding można się było przekonać na dwóch płytach autorskich i gościnnych udziałach z wieloma muzykami. Wybrańcy mieli okazję podziwiać ją na porywających koncertach w Polsce dwa lata temu.

Esperanza Spalding śpiewa głosem delikatnie dziewczęcym, mającym w sobie coś z rzewności Flory Purim, Azizy M. Zadeh, czy Normy Winston. Jest artystką nadzwyczaj wrażliwą. Gra z polotem na kontrabasie, komponuje i aranżuje. Na płycie "Chamber Music Society" zatyrułowanej jak pierwszy zespół, w którym grała na skrzypcach, większość ambitnych piosenek to kompozycje własne, wtopione w akompaniament sekcji smyczkowej, z jedynie dyskretnym dodatkiem fortepianu i perkusji. W spreparowaniu koronkowych aranżacji pomagał sam Gil Goldstein. Dominują subtelne wokalizy i tylko parę razy mamy możność docenić, jak wspaniałą kontrabasistką solo jest Spalding.


Heads Up / Dream Music

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo