Randeez-Vous

ERIK TRUFFAZ
Randeez-Vous

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Potrójny album posiada 3 podtytuły: "Paris", "Benares" i "Mexico", a każdy z nich można nabyć  osobno. Zintegrowany zestaw dokumentuje niedawne spotkania francuskiego trębacza z reprezentantami trzech kontynentów.

Potrójny album posiada 3 podtytuły: "Paris", "Benares" i "Mexico", a każdy z nich można nabyć  osobno. Zintegrowany zestaw dokumentuje niedawne spotkania francuskiego trębacza z reprezentantami trzech kontynentów.

"Paris" wypełniają duety Truffaza z czarnym wokalistą Sly Johnsonem, który przygotował zapętlony podkład wokalny harmoniczno-rytmiczny do stonowanej, elektrycznej trąbki Truffaza, z częstym wykorzystaniem efektu wah-wah. Charakter wokaliz Johnsona jest zbliżony do stylu wykreowanego przez Bobby’ego McFerrina. Wśród jedenastu utworów o minimalistycznej fakturze jest ascetyczna interpretacja „Come Together” Beatlesów. Najbarwniejszy z tryptyku „Benares”, został zrealizowany z muzykami i wokalistami z okolic Kalkuty: Malcolm Braff - fortepian, Apurba Mukherjee - tabla i Indrani Mukherjee - śpiew.

Orientalnie wyciszona atmosfera oraz struktury modalne dominują w pięciu utworach nasyconych zróżnicowanymi klimatami hinduskimi. Truffaz używa akustycznej i zelektryfikowanej trąbki, która poza partiami solowymi pełni też rolę akompaniującą. Najkrótsza część „Mexico” powstała na drodze ciągłej wymiany materiałów muzycznych miedzy trębaczem a elektronicznym multiinstrumentalistą Murcofem. Muzyka w konwencji ambientu z pewnym echem muzyki Indian, akcentowanym użyciem fletu i bębna basowego w tle, a trąbka elektryczna pływa na tle zapętlonych motywów ostinatowych. Choć albumowi najbliżej do nu-jazzu, to dominująco - kontemplacyjny charakter plasuje go na pograniczu tego stylu, który wytraca swój pierwotny impet.


BLUE NOTE/EMI MUSIC

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo