Out to Lunch!

ERIC DOLPHY
Out to Lunch!

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
"Out to Lunch!" jest zaliczany do dziesiątki najwybitniejszych dokonań na jazzowej niwie i mimo że mija dokładnie pół wieku od jego powstania, to upływ czasu wydaje się nie mieć w tym wypadku żadnego znaczenia.

"Out to Lunch!" jest zaliczany do dziesiątki najwybitniejszych dokonań na jazzowej niwie i mimo że mija dokładnie pół wieku od jego powstania, to upływ czasu wydaje się nie mieć w tym wypadku żadnego znaczenia.

Ilu współczesnych młodych jazzmanów odwołuje się bezpośrednio do Dolphy`ego, a w szczególności do tego dzieła, które powstało na parę miesięcy przed przedwczesną śmiercią absolutnego mistrza saksofonu altowego, klarnetu basowego i fletu. Na każdym z nich wypowiadał się nieco innym językiem, co stanowi olbrzymią rzadkość.

Na "Out to Lunch!" Eric Dolphy złączył w unikalnie homogennej formie stonowany free jazz z minimalizmem współczesnej muzyki poważnej, a warstwę melodyczną osadził na niezwykle bogatej i brzmiącej dość niepokojąco polirytmii. Muzyka sprawia wrażenie wizjonersko zaaranżowanej, choć nie spontanicznej.

Sesję nagraniową uświetniły takie młode (wtedy) talenty jak: Freddie Hubbard - trąbka, Bobby Hutcherson - wibrafon, Richard Davis - kontrabas i Tony Williams - perkusja. Być może oryginał nagrania dokonanego przez legendarnego Rudy`ego Van Geldera nie był doskonały w sensie audiofilskim, lecz to winylowe tłoczenie (180 g) jest imponująco staranne, z piękną panoramą stereofoniczną.


BLUE NOTE/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo